vrijdag 2 november 2007

Buurthuis Boekenbeurs

1 november is een vakantiedag en dus stroomt het volk in dichte drommen de zalen van de boekenbeurs binnen. Overdag brengt de drukte het microklimaat in de beurszalen tot een kookpunt. Wanneer ik aankom voor de avondshift (de beurs sluit vandaag pas om 22.00 uur) is dat momentum als een soufflé in elkaar gezakt. De gezinnen met kinderen zijn vertrokken en de avondlijke bezoekers vormen geen overrompeling. In de marge van de beurs heb ik enkele discrete gesprekken. Die laatste zin is uiteraard een vorm van schromelijke zelfoverschatting, maar ik volg de Belgische regeringsonderhandelingen met grote aandacht en verslindt nog steeds elke snipper nieuws. Vandaar dat ik het Wetstraatjargon met plezier overneem. De bilaterale gesprekken leveren resultaat op. Volgende week bereik ik in enkele zaken zeker een akkoord.

Een beurs brengt een vreemde groepsdynamiek op gang. In de supermarkt bijvoorbeeld zijn mensen minder geneigd om elkaar te herkennen, omdat ze er na de werkuren bijlopen als pas vrijgelaten dwangarbeiders en omdat ze de inhoud van hun winkelwagentje moeten prijsgeven. Op een beurs geldt net het tegendeel. Omdat je weet dat je heel veel mensen zal ontmoeten, weiger je net om mensen niet te herkennen. Het gevolg is dat je ook gesprekken voert met de oom van de dochter van de vriend met wie je ooit een half uur tegen een bal hebt getrapt toen je tien was. Ook vanavond kom ik weer enkele oompjes tegen.

De schrijvers die zich vanavond aan het volk presenteren hebben zich aan de signeertafels gezet. De sfeer is goed. Er wordt gelachen en gezwansd. Eten en wijn worden onder de hongerigen en dorstigen verdeeld. Met Marc Reugebrink ontstaat er een geanimeerd gesprek over het omslag van zijn boek, of dat nu voor vrouwen of voor mannen is bedoeld - zijn prachtige roman Het grote uitstel toont een in gescheurde jeans gehulde vrouwelijke achterkant. David Van Reybrouck zit volop in de repetities van een door hem geschreven theatermonoloog. Even later dagen ook Peter Holvoet-Hanssen en zijn kapersvrouwe Noëlla Elpers op. Peter en David feliciteren Ruth Lasters uitgebreid met haar debuutprijs. Heeft iemand daar een foto van genomen? vraag ik achteraf. Holvoet-Hanssen, Van Reybrouck en Lasters hebben alledrie de debuutprijs gewonnen en improviseren een reünie.

Ook dat is Buurthuis Boekenbeurs.

Harold Polis

Geen opmerkingen:

Brief aan Pascal Chabot

Beste Pascal Chabot , Met veel plezier heb ik uw nieuwe boek Avoir le temps. Essai de chronosophie (Puf) gelezen. Ik raad het iedereen aa...